Thursday, June 11, 2009

Piano..

Tisya with her digital piano (2nd day)

Kisah piano ni...dh lama nk di update kan...tp spt biasa le, masa tak de..malas pun ada.. Akhirnya Tisya dpt le piano pertamanya. Pheww...bergolok le ibunya, cuma tk bergadai lagi lah kan..hehe. Mmg pejam mata ajelah beli...dgn harapan semoga, ini minatnya dan dpt memberi manafaat kepada dia. Mengikut teori, bermain muzik ni elok utk stimulate brain.

This year, she start enroll piano class. Itupun after she told us, dia suka nk belajar piano ni. And as usual, ayahnya bila dgr tu, mmg terus setuju nk anta. Aku ni dgr juga dia dok ckp..terutamanya bila pegi IKANO, dia selalu ke Pet World kat situ and sebelah pet world ni is Euphony Music Shop. Mmg le mcm2 alat muzik kat situ and mmg ada kelas muzik. And zaidi start asking them abt the piano class. Ramai juga anak melayu kita keje as tenaga pengajar kat situ. Ajar gitar, drum and such. But piano..mmg chinese teacher. Aku ni lak tk de le nk anto Tisya ni kelas muzik...well muzik kan. Being typical Malay, muslim...muzik ni kan mcm tak leh sgt le konon. Heeee...konservatif juga aku ni eh...kekekeke

Well, being me...mmg le aku prefer kelas2 ilmiah utk dia. Risau kan...di dunia skrg ni, kekuatan iman di dada kena lebih superb...bkn calang2 dugaan skrg ni. Tp, since she insist and with the father encouragement...enroll jugalah. Aku dgn Zaidi takkan paksa...so, kami just ikut. Aku lepas baca one article abt learn and play music ni mmg elok utk otak budak2, aku ok juga. But, we gv her 3 months to see the progress. Kelas tu pun, byr utk 3 bln. Quarterly fee nya... So, tak de le terdetik nk beli piano kan...sbbnya, tgk dulu sejauh mana talent dia....

Aku sebenonya heran juga...kot2 le mmg dia ni ada bakat..sbb benda2 ni, kalo tk minat...mmg susah le nak belajo lama. If betoi dia ada talent, mmg le dia satu2nya turun bakat muzik dari abah aku. Abah dulu mmg 'ahli mujik'..main saxsofon. And aku tau, abah tu...ada bakat mujiknya..sbb pernah tgk dia main keyboard dgn tekan2 key tu..and terus dia mainkan lagu Getaran Jiwa. Org dulu2 kan...org kata play by heart. Kdg note2 muzik tu..bkn tau baca pun. But, the talent is there. So, lebihnya org skrg...pandai baca note muzik tu...and bkn sng nak belajo baca nota muzik tu...togei2 tu semua...aku tgk Tisya belajo...kalo aku jenuh menghafalnya..

After 3 months, tgk dia mmg minat...she learn well. Tgk dia buat homeworknya, dok tulis2 togei tu...aku impressed juga benarnya. Really she got that talent. Cuma kurangnya, after 3 months tu, dia tk dpt pektis bila balik rmh. Just harap time class ajelah. Well, as we know..benda2 ni, kena pektis...baru ada improvementnya. Tgk after 3 months, dia masih ada minatnya. So, kami sambung lagi... And start lah, stage nya makin susah...meaning makin byk le lagu2 yag dia belajar. And bila one day, she cannot do the homework...sbb dia kena tekan key piano..sbb dia lupa which key...(heee, idakle aku tau....nak nolongnya) And dia nmpk frustrated. Ye lah..kita ni ibu kan.. Kesian juga tgk mcm tu..but thinking of buying piano...adoiii...bkn sikit2 anak rege nya..
Standing piano yang biasa tu, dlm 4-8 ribu. If yg Grand Piano tu...yg badannya besar tu..and boleh bukak tgk string dia tu...itu, dlm 9 ribu ke belasan lah... Digital piano yg murah...murah pun..bkn le ratus...2ribu yg plg murah. Hmmmph...*sigh* Pikir seribu hingga ke tiga ribu kali. Mmg aku ni idakle berduit...yg boleh kuar terus 2K tu. Tp sbb tgk anak..mmg dh minat. And may be she really talented... Aku pun starle pikir, calculate itu ini...terpaksa korban a few things yg ada dlm plan. Hmmph...tk apalah...insyaAllah mana tau niat ikhlas utk anak, ada rezki lebih di masa depan utk a few things yg aku terpksa korbankan tu.

Digital piano ni jenis yg plug-in, pakai elektrik. And dia mmg some sort like organ...but organ mcm2 function and bunyi kan. Ni mmg piano aje. And murahlah. Yg mahal ada...dlm 3k lebih and functionnya banyak...siap ada lcd screen..dia tjk jari utk key yg kita tekan...then ada memory card...kita boleh rakam lagu yg kita main. Tp harganya...aduhaiii. Mmg le tokei tu promote aku yg tu...isk...

Akhirnya, aku buat kptsan...utk beli utk dia. Niat aku satu...utk dia belajar and harap dgn bermain muzik ni akan tingkatkan tahap IQ dia. Sekurang2nya if dia ada bakat...dah ada satu kelebihan dlm diri dia. Tak semua org dianugerah bakat ni...biarlah dia belajar utk satu tingkat satu kelebihan diri dia.

Jadinya, on 1 June 2009, Monday, sampai lah piano tu ke rmh. Happynya dia...hanya Allah yg tau. And tgk dia happy....aku jadi terharu...and rasa lega sbb mampu beri dia satu benda yg dia suka. Elok pulak cuti sekolah...so dia nak duduk rumah, utk pektis piano katanya. Mmg dok main ajelah semua lagu yg ada dlm buku dia...dari awal2 belajar sampai ke yg terkini...agaknya, selama ni tk dpt nk pektis...tu agaknya, pulun abis. And betullah...practice makes perfect. Makin hari...dia semakin lancar tekan key2 tu. Kitaorg pun jadi enjoy dgr...and dia pulak...if dh cekap, mesti nak tjk kat kami ni...suruh dgr. Alhamdullillah....may be she's born with the talent. And inilah satu2nya cucu atuk yg turun bakat tu...

Dia dh siap ckp...lepas piano dia nk belajar gitar pulak. And katanya nk jadi mcm YUNA. Yuna tu kan penyanyi lagu 'Dan Sebenarnya'...pakai tudung, law student, pandai cipta lagu, main gitar and piano...

What can I say...apa yg mampu ibu beri, insyaAllah ibu cuba sedaya upaya. Dengan doa...supaya apa jua yg dia suka tidak akan memudaratkan dia and tidak melalaikan dari jalan Allah. Aminn..

Tisya is playing one song with her piano.

Gambar2 bawah ni pulak, diambil ari Sabtu sebelumnya. Lepas kelas piano dia on Saturday, ada pameran birds kat IKANO. Hmm...jadi mini bird park kat lobi Ikano tu. Tisya suka le...dia kan pencinta binatang...
Adala pulak anak ayam...

Tisya dlm kandang tempat burung merak...ada burung kat situ, tp tk nmpk dlm gambar ni, celah2 pokok tu.

Dekat sangkar 'Love bird'

Eh, dlm semua anak2 ayam tu...ada sekor anak itik..apa motifnya? Entah le..hehe

Byk lagi gambar2 burungnya...tp maleh nak upload..hehehehehe. Setakat itu citer kali ni...

3 comments:

Hazelsyd said...

Wa,

aku lom sempat baca lagi nih...nak email ko pon tak sempat lagik nih\

anyhow, nak tanya ko..9/7 hari khamis tu..ermm..ok ker kalau aku gi tido umah ko? leh sembang2 gaban..kalau tak mengganggu laa...then jumaat pagi tu kuor sesama skali ko pon nak gi keje kan, aku nak ke uitm ada urusan seri paduka baginda sat hahaha. hari khamis tu, aku drive balik dari melaka belah petang so should sampai kl around mlm la kot maybe 8-ish kot..maybe leh ajak hana and gather somewhere ker?

sbb tak dak masa dah wa..takut takde kesempatan lain dah..

so how? reply kat sini tau!

bye, missed u so much..nanti catch up ngan ko balik eks...dalam aku occupied sesangat nih, dalam kepala tgh buat mental plan gaks on time aku kat kl sok nun..

so, aku tunggu eks reply ko..tp kalau ko ada hal, bz...no worries, no worries..jgn risau..aku ada option lain, k?

byeee

*hugs tight!*

cekputeh said...

Ija...

BOLEHHHHHHH!!! Aku suka sgt dgn idea ko niii...harapnya adalah rezki plan kita ni..!

Aku mmg tk de apa time tu...elok sgt..nanti kita tanya Hana and geng lain (kot ada) utk kita jumpa2..

Tak sabooooonya rassaa...!

Me said...

ala wa ada change of plan nih

apa2 aku email ko citer

panjang laks citer nih iskk