Thursday, January 15, 2009

Chinta

Haaa....apa 'Chinta' tu kan? Hehehe. Anyway, thanks to all my frens yg comments kat entry 'down' tu..memang down pun time tu. Aku ni lak..mmg lately ni rasa sensitive beno. Hmm, org kata...org dah tua2, mmg sensitip..kekeke, so, apa maksudnya tu...hmmmmmmmmm...

Aku tulis posting ari ni kat ofis. Mula ingat nak download gambo wedding ari tu, rupanya aku dah upload gambo2 tu kat pc rumah...aiseh..ingat kat pc ofis. Isk...so, tu yg jadi tajuk posting kat atas tu, Chinta.

'Chinta' ni sebenarnya adalah nama tajuk novel terbaru my favorite author, Norhayati Berahim (NB). Hmm..aku ni bab2 nak cari novel mmg bias sikit. If not recommended, aku susah nak beli. Sbb dulu pernah beli je..tgk tajuk sedap, sinopsis ok..beli. But end up....tk best, ada yg jln citer tk kena, ada yg gaya penulisan tk sedap...rugi aje kan. But, dgn NB ni aku agak bias...sbb dari dulu aku suka gaya penulisan dia...jalan citer dia..and watak2 rekaan dia. Tu lah...citarasa masing2. Eventho lepas dia publish sndiri, ada novel2 dia yg terawal...agak kureng. Tu aku rasa rugi beli..and lepas tu, even novel dia pun...aku tanya pendapat 'kaki2 novel' dulu...tpi, mmg la..bila pi kedai buku, tetap belek novel2 dia. Yang pastinya...bilala aku nk start ikut jejak langkah idola aku ni...eceh...

Ok, aku review sikit kisah 'Chinta' tu...aku tau, mesti ada yg suka juga baca ni. Chinta, ni nama heroin dlm citer ni. The hero is Raja Akid namanya and seorang metroseksual and dia ni lak, tak suka pompuan, sbb ada bad history dlm family dia. Dia 'trauma' agak teruk juga si Raja Akid ni...sampai effect his 'performing'...hehehe, tau2 la, perform apa. So, watak dia ni, as a metrosexual than tak suka pompuan...so, org boleh suspicious dia ni gay lah...gitu. Dia tak suka ada hubungan dgn pompuan...tp dgn pompuan, dia ok je.. Maksudnya, idak lah dia treat pompuan teruk..or jahat ke.. And dia pun ada kawan baik dia, sorang pompuan India, Jesse..moden type la. Then...dia baik dgn Chinta ni. Keje satu ofis...which, the kilang tu, is bapak Raja Akid ni punya. So, kira boss la lelaki ni.

Chinta ni lak...pun ada bad history in family. Dia actually anak angkat. Tapi, anak angkat to her uncle juga. Maksudnya, mak dia and bapak angkat dia tu, adik badik. Kira dia anak angkat merangkap anak saudara lah. Mak dia, terpaksa serahkan dia kat kakak ipar sbb perkahwinan mak dia ni, terhalang. Kira dua2 family halang...so, diaorg bwk diri ke luar negeri. tapi masa tu, hidup susah...tu yg dia anta Chinta ni ke abang and kakak ipar dia. Siap bagi duit lagi utk jaga. Tapi, abangnya mmg tak suka. So Chinta ni kira hidup...asik kena marah la dgn bapak sedaranya tu. tapi mak sedara nya sayang kat dia. Adala kisah adik badik dia yg lain...tp pjg lak kisahnya...hehehe. Chinta ni tak tau dia bkn anak kandung until dia nak kawen, baru dia tau.
And dia ni pun...dah ada bf. Tapi tulah...bf nya, beralih arah. Sian dia...

Chinta dgn Raja Akid ni digambarkan kawan baik. Mmg bertepuk bertampar la...biasalah yg lelaki ni gatai sikit. Suka cubit2 pipi si Chinta ni...pegang tgn dia la. Chinta ni pun jenis kelako...tp, dia elak2 la bila si Akid ni start menggatai. Akid ni..sedar dia suka kat Chinta ni bila start dia tgk Chinta ni, dia rasa nk cium2 aje si Chinta ni...kakakaka. Tapi dia elak, sbb dia rasa dia tak boleh nak jatuh cinta kat pompuan. Dia selalu ckp...kalo aku boleh jatuh cinta, kaulah org pertama aku jatuh cinta ..tapi, aku tak boleh. Ada lagi lah dialog2 dia...like, dia tak boleh nak jatuh cinta..dia tak mampu... So, itu yg diaorg suspect dia gay. Dah la..ada kawan baik nama John. kakakakakaka....

But end up...dia kawen juga dgn Chinta. Itupun sbb syarat yg Chinta kena penuhi. Masa tu, tanah rumah kat kg dia dh tergadai. Abang dia merangkap sepupu dia lah, dah gadai kat bank. So, dh dpt notis kena kosongkan tanah tu. Sdgkan itu rumah dia...masa ni, bapak angkat a.k.a bpk sedara dia tu..dh meninggal. So, mak dia and adik2 dia kena keluar. Akid lak...being a good fren, offer to help. But, out of the blue...he proposed as a syarat. Dlm dia kata, dia tak leh dgn pompuan...but, he knows tht he dont want to lose this girl. Dah la...Chinta ni frust juga lah, masa bf dia tinggal kan dia tu. Chinta, tk de cara...she accepts. Walau masa tu..dok pikir, cinta ke tak kat si Akid ni. Akid ni lak...mmg terus terang mengaku dia ada problem...and he will try berubat la..tp tk ckp sakit apa...

haaa...dh kawen ni lah, heee...a few months jugalah, Akid ni tak perform. Setakat ringan2..bila dia nak move on...dia terus tak leh. Chinta ni pelik...but dia tau, ada sumthing wrong dgn Akid ni.
Rupanya ada lah citer hitam pada Akid ni...kisah mak dia. So, dia terbyg2 and sbb dia keep the hatred tu lamaaaa... Dia tak boleh org tanya psl mak dia..dia jadi mcm sawan, berpeluh2....terkejut jugalah si Chinta ni. Betapa kronik la kiranya trauma si Akid ni. Apa kisah hitam mak dia? haaaaa....itu kenalah cari novel tu....kekekekekkee

Kisah ni, kesimpulannya...laki yg metroseksual tak semestinya gay...hahahahhaha

Ok itu ajelah utk ari ni....penat dh menaip.

3 comments:

Hazelsyd said...

Wa,

eeeiiiii ni aper citer sekerat-sekerat nih?? hisyyy tak pueh ati aku kekekekek hrmmm... tp kalo ko rasa ko bz..and u know, got no time to review panjang lebor lagii kannn..hrm... what u can do is, apa kata ko belikan novel ni and hadiahkan kat aku? ahaaaaaa seems like a good idea kan? kekekekeke

DeLinn said...

alaaaaaaaaaaaaaaaaa citer la sampai habis. macam syok je buku tu. ishh ada yg nak kena beli nih

RinnTis said...

wah cp.. akak pun kena baca buku ni lah. cemana org yg rekemen pun tak baca lagi neh. haha. by the way i tagged you, bleh baca kat my multiply or yahoo 360 (http://360.yahoo.com/sure_fine_whateverr)