Wednesday, May 6, 2009

Aku dan kesibukan serta 'hutang' yang tak terlangsai..

Hutang-hutang bank mmgle banyak kan...keliling pinggang org kata, tapi ni 'hutang' yang aku janjikan nak review buku citer yg aku baca. Sian kawan aku yang menanti update blog aku ni...kekekeke.

Aku mmg sibuk dlm minggu ni. Aku rasa aku keje all out abih! Puas, lega..bila satu2 keje siap and terisi sbb masa digunakan sepenuhnya. Cuma ptg ni, aku rasa nk longgar2kan sendi, aku teringat nk update sikit. Jgn tak de mende...nanti bersawang aje lebih blog ni. Pagi tadi selesai assembly bulanan. Hmmph, bila assembly ni...mmg aku akan tak senang ati dibuatnya. Nk pikir agenda apa utk assembly ni...then, if takde agenda apa, aku le kena present apa2...adoiii... Tula kdg org ingat HR ni senang, keje mudah...sapa kata??? Kdg mmg geram bila org dok kutuk HR..aku tau tu, mmg org yg bekerja, dept paling tak digemari ialah HR. Dok ckp...HR lembab lah, lambat lah...tk buat keje lah...eeeee, tolongggg lah ooooiiii... Meh sini..meh sini, duduk kat HR ni dulu, baru tau..

Meh aku citer serba sikit pasal HR ni, kdg2 org tak paham...u all keje deal dgn mesin, dgn komputer, dengan kertas..boleh le ckp...ni HR ni, customer dia...people like u all tau... And senang ke nk deal dgn manusia ni...? Ce tanya cikgu, ce tanya org keje kat kaunter, ce tanya customer service yg dok jawab tepon...haaa, ce tanya astro nya customer service? Kita ni kdg tau marah je...tp tak tau hakikat sebenar.. Mmg le sedap marah or maki hamun org kan bila kita tak puas ati..tp ce duduk tmpat org tu..baru lah tau langit tu tinggi mana agaknya..

Mmg semua org anggap sapa2 je boleh jadi HR practitioner. Well, hakikatnya, not all. Org rasa mcm senang. Amik engineering, aleh2 jadi org HR. Asal buat akaun, aleh2 msk admin HR. Senang kan...HR tak mencabar katanya. Hmmm...sapa yg kata HR tak mencabar, haaa mmg dia sah tak buat keje. Cabarannya mmg memerlukan kesabaran yg tinggi...u hv to know how to deal with ppl, u have to be charming but firm. U have to be friendly but know your limit... Dah la lain org, lain peel nya... It's not easy, when u have to balance or be in between the mgmt and the staff...aiyooo...

Tapi, semua org kata...HR lembab...HR bkn buat keje...apa sgt le keje HR...*sigh*

Yang peningnya, bila kita kena melaksanakan arahan dan undang2 syarikat...and sedangkan kita juga staff yang kena mengikut arahan...half of you in mgmt, half of you in the employee..then, apa citer? Mmg kdg sedih, geram bila org mula mengutuk HR kat comp masing2...sdgkan hakikat keje HR, hanya org HR aje yg tau... Sibuk pikir itu ini, masalah org ni..masalah org ni..prosedur itu prosedur ini..

Hmmm...aku meluahkn perasaan?? Hahahahahahaha

Oklah, citer psl buku citer eh...akhirnya aku dpt beli novel fav author aku, Judith McNaught - Double Standard. Aku dpt le beli dgn harga yg murah sikit sbb beli 2nd hand punya, tp cantik lagi. Aku ingat lagi, citer ni one of the best story i had read. Mmg best...jiwang le apa lagiii....kekeke. Tp bknle jiwang semata mcm citer MB tu haaa.. Ni adale jalan citernya. And best, digarap dgn baik sekali.

Kira aku ada 2 author yg mgnjadi favorite aku dr dulu...iaitu, Norhayati Berahim utk citer melayu and Judith McNaught ni utk english novel. Tp, Judith ni...mcm tak de citer baru le pulak..tp citer2 dia yg lama2 ni...dh baper kali cetak..sbb cover dia tu dah bertukar2...dari gambo lukisan pompuan sampai le ke gambo2 dedaun, gambo castle..citer yg sama. Meaning, masih ada permintaan lagi... Rasanya almost more than half of her novels aku dh baca...sama le mcm NB punya.

Hmm..naper eh aku suka diaorg ni? well, may be garapan citer diaorg tu memenuhi citarasa aku . NB dia ada trademarknya sendri...sama mcm Judith and ada persamaan keduanya. Watak heroin lbh kurang sama...jenis independent, bkn meleweh2..tk de nak jatuh ke tgn laki senang2..and byk yg boleh kita amik dari watak2 mcm tu..ada inspirasinya.

InsyaAllah, ada kelapangan aku review buku2 tu. Harapnya lah..hik hik hik

*Dpt call dari jauh tadi..yg syok tu, ingat no tepon org astro, yg asik tepon kononnya tak byr lagi bil...hampeh tul! Rupanya, org dari seberang laut...bkn Indon ya..hehehe, but betul2 sorenya mengubat rindu lama tak jumpa...*

5 comments:

Hazelsyd said...

Wa,

hehehehe ingat aku nih astro kutip hutang eks? heheehhe...

ermmm balik sok nanti, nak pinjam gaks double standard tu eks? boleh yerrr hehehe

Unknown said...

hi Wa...

hehehe... meluahkan perasaan ye? aku faham sebab aku dah melaluinye dulu... esp bila dpt boss/mgmt yg suka exploit people and their policies conflict to our personal beliefs. dilemma jadinye...we cannot please everyone...

jgn jadi macam aku dulu, bengang punye pasal ngan mgmt, resign terus. tapi ada rahmatnye.. aku study and aku ngajor sampai skrg which aku suka sebab more flexible. no more stress cuma aku yg buat students stress dalam kelas... hehehe..

take care my dear..

cekputeh said...

Heheheheeh..tu le pasei ja..boleh..boleh..anything for u..ecehhh..kekeke

Hana...betul...betul...aku setuju lebih dari 100%!

tp tula, aku teringin nak sambung study..tp tk mo buat part time kot..nak buat full time..tp, bilanya?? Entah le...kekekeke

Aku rasa aku nak jadi mcm korang jugak le..jadi 'cikgu' universiti..mmg stress keje ni..adoii..

mama idzareef said...

hai..salam kenal

Hazelsyd said...

Wa,

kalau free harini, online ym japs eks..