Tuesday, May 12, 2009

Sehari bersama 'big Elly and the geng'...

Hari Sabtu lepas, 9 Mei (bday adik aku si Eda ni..) kami ke Kuala Gandah di Temerloh, Pahang. PNS nya company's trip. Kuala Gandah ni adalah tempat pemuliharaan gajah. Yg menariknya kat sini, ada aktiviti bersama gajah, like makan bersama gajah (?)...heheheh, bkn le makan sama dia..bg dia makan je, then ada menunggang gajah (Alah, sekali round je..hmph, tp aku tak dpt naik..double stndrd betulll, nanti citer) and akhir sekali aktiviti mandi bersama gajah ( ni mmg le mcm syok je kan...tp bila tgk gajah tu smbil mandi, dia berak..adoii, nsb le aku tak teringin masuk sekali..cehhh). Ok, itu serba ringkas pasal aktiviti kat sini.

Gambar ada, nanti aku upload, sbb kat pc rumah gambar2 tu...gajah kan beso binatangnya, tp bila tgk dkt2 mcm tu...mcm comel le pulak gajah ni. Bkn le comei mcm kecik comei, cute miut tu..ni comel dlm keadaan dia besar tu...hahahahahaha. Tgk yg baby2 tu..comel2. Mcm teringin nak berckp dgn dia...kalo le dia paham...hahahaha, aku ni kan pelik betul...aku mmg mcm teringin nak ckp dgn dia..nk tanya apa tau, are u happy? Ok tak duduk sini...suka tak org dtg tgk2 korang mcm ni..then kena layan manusia mcm gini? Ok tak food yg diaorg bg ni? Cukup tak? Dioarg bg ikut time, ok ke? Rasa lapar tak? Hahahahaha...serius, mmg aku tgk gajah2 tu..aku mcm nk sgt tau isi hati binatang yg besar dan comel ni...kekekeke. Lg satu sbb bila dh tgk jadual harian dia...diaorg mkn lunch pkl 1 lebih, mandi tu mmg wajib, lepeh tu dinner pukul 3pm, and msk kandang. Tp kat sini...bkn le kandang mcm kandang zoo tu...ni mmg luas lah..kawasan hutan. Tu yg aku dok pikir...cepat nya dinner, awalnya msk kandang...tk lapo ke dia malam2..bkn ada aktiviti lain pun gajah ni. Isk..

Kita tak tau kan, perasaan dia. Sbb diaorg kena ikut ckp trainers diaorg. Bila masa aktiviti bg makan tu, semua baris je...bila perkenalkan nama, dia goyang2..cerdik le pulaknya. Peh tu, trainers dia berdiri je sebelah dia. Then bila org suap makan...trainers dia adalah cuit2 dia, ada time dia bukak mulut...ada time, dia guna belalai amik fruits tu. Food dia, betik, pisang, tembikai...ya Allah, berebut2 org nk bg makan ni...hehe, pelik manusia ni kan. Kalo di tenung2 kan, manusia ni mmg pelik...dgn binatang2 ni pun kita leh teruja.

Tisya mmg suka abih lah...dia ikut smua aktiviti tu. Budak2 mmg dpt peluang semua..bg makan, tunggang gajah and mandi dgn gajah. Dia dah biasa sorang agaknya...so bila kena baris utk aktiviti2 tu..dia sendiri je pegi..mcm pandai2 je bawak diri dia. Kat ofis ayahnya ni, dia tak de kawan..ada le anak2 kawan zaidi..tp entah, tak bercampur sgt. Lain ofis aku...mmg dia ada kawan, and budak2 lain pun mcm bergaul2. Ofis zaidi ni...ntah, and tak ramai pun yg pegi tu...

Tp aku tgk, yg teruja tourist2 ni...yg aku kata double stdrd tu, diaorg lebihkan tourist utk smua aktiviti...yg local ni, dpt bg makan je. Yg lain tak dpt..sbbnya kouta utk semua aktiviti sikit je. Jadi tourist priority lah...huh...tak adil. Tp elok pun...aku tak teringin le nak naik gajah tu, sbb kena kangkang luas, hahahha...sbb kan badannya besar. Then..kena peluk org depan...ish..ish...tk rela u...unless le naik dgn encik zaidi tu..dh biasa peluk. Ni ce kata dok blkg trainer tu...harus peluk dia...isk..tk rela i uuu.. Omputih2 tu..tk kisah le. Sure trainer2 tu suka abih...kakakakakakaka

Sian aku tgk gajah2 ni...sbb pada aku, tk bebas juga dia. Ye lah, kena train entertain manusia... Masa mandi tu kan...sekor gajah besar tu..dok ulang2 buat benda yg sama. Tak boring ke dia...? Aku riso dibuatnya dia boring, naik minyak dia..heeee, menakutkan. Ye la, dia mcm jalan ke platform org tunggu tepi sungai...then..dia bawak org2 tu ke dlam sungai..and rebahkan badan dia ke dlm sungai..semua org jatuh le dlm sungai tu...tp renjer and trainers penuhla mengawasi keadaan tu. Tp, itulah yg gajah tu dok ulang2. Aku kesian lak...

And ada 3 ekor anak gajah yg mandi dgn budak2 kat tepi...haaa, anak2 gajah ni nmpk happy and ceria. Suka diaorg org mandi, percik2 air kat diaorg...tule, smpai dia berak...euwww..kekekekeke Tak sanggup le teman.

Tapi, panas ya amat cuaca kat sini....ishhhh...mmg berpeluh jantan betina semualah. Tu Tisya tak sabo msk dlm sungai tu..sbb air nya sejuk. Aku bertahan lah tak masuk..lepas tu je aku pi tukar baju, sbb dh hangit rasanya badan...

Oklah, that's all for today. Nanti aku upload gambar2 gajah tu..

2 comments:

Unknown said...

Ya allah... kawan aku sorang ni cerita pasal gajah pulak!!! Ko ni sesuai jadi veterinar la wa... ada ke teringin nak sembang ngan gajah, dah tu soalan ko tu macam org yg concern sgt dgn si gajah ni...sedih pulak aku baca..

Ko kata gajah tu besar tapi cute. kan elok, kalau manusia pun org tgk camtu... beso tapi cute. hehe (takyah la kita risau jaga badan) kan? kan ? kan?

cpt upload gambo ye... let me see how cute is the gajah...

cekputeh said...

Hahahahahahaa...

Na, aku pun tk tau naper aku boleh cam gituuu...tp sbb tisya kot..dia yg nk jadi veterinar benooo...kekeke

Tu le Na...sebenonya org pun sama, cuma org2 lain tk mo mengakuinyaaa..hahaha

Nanti aku upload..sabo..sabo..