Saturday, June 7, 2008

Bercuti di kampung dan kenangan lama terimbau...

Semalam Jumaat, 6 Jun aku balik ke kampung, Sitiawan Perak. Suka je rasanya...ye la, kampung halaman tempat tumpah darah, ada mak abah....walaupun tak de apa sgt sini, tapi being in our own hometown...different....the feeling is hard to describe..

Masa ari kamis malam tu, call mak...utk bgtau aku balik lepas solat Jumaat, sebabnya byk hal pagi nk disettlekan. Mak ada bgtau, abang sepupu or lebih tepat dua pupu nk kawen. Hari Sabtu which is today...dia terus akad nikah. Tak de bertunang terus nikah je. Itu pun nikah gantung, sbb wife dia tu masih kat maktab, bakal cikgu. So, biasalah, utk elak kena hantar ke Sabah Sarawak....cepat le kawen kan. Hmm...kalo akukan, rasa mcm nak je pi tmpat2 camtu...yela, luaskan pemandangan...jauh perjalanan. Tapi tulah...tk jadi cikgu pun...hehehhe.

Ni kisah abg sepupu aku tu...aku benonya, tak tau lak dia tak kawen lagi. Kitaorg dah lamaaaaaaaaaaaaaaaaa tk jumpa or in other words, tak bersua muka. Dah tk ingat rupa dia cemana...rasanya dia pun tak ingat rupa aku lagu mana dah. Selalu dengo citer2 dia dari mak sembang2 gitu...tp tak amik pot sgt. Until la dengar dia nak kawen ni....so, aku being seorang yang melankolik..kekekeke, teringat la balik kisah2 dulu...ala2, "Kenangan manis kau dan aku...takkan terluput..." ecehhh...cehhh....

Dia ni, tua setahun dari abgyang aku. Which maksudnya dia 3 tahun lebih tua dari aku. And dulu2...dia satu sekolah dengan abgyang. And aku di sekolah rendah tu. Masa aku darjah 6, abgyang form 2 and dia form 3 la kan... Nama dia, Ahmad Niza tp kitaorg panggei, 'Secu' hehehehe....actually Cu, tapi biasalah org kg...ada se..se.. Jadilah nama dia Se-cu.

Masa aku sekolah dulu....bila balik naik basikal tu, dia akan muncul dari simpang sekolah menengah tu and saing dengan aku. So, balik la kami beriringan. Masa tu mmg tak tau naper dia selalu saing. Sbb arah yg sama...and dia tau aku ni adik sedara dia kot. Dia akan singgah rumah opah dia, which was my 'Opah Ngah'. So, gitulah kaitan kami. Opah dia opah sedara aku. So it made us, dua pupu..eh?

Dia ni dulu, prefect. Quite good looking orgnya. Hensem le juga.. Kurus tinggi. Selalu tersenyum tapi tak byk cakap. Masa dia selalu saing dgn aku tu...tk ingat dia byk ckp ke tak. Ada time kitaorg diam je..tp ada time, sembang2 juga. Tapi tak ingat dh. Sbbnya itu semua citer 21 tahun yg lalu.....21 tahun?? Mak aiiii....

Dia naik basikal besar, aku naik basikal chopper. Hahahahaha....really mengimbau kenangan sungguh. Basikal besar tu was basikal yg hitam tu. Ada carrier kat belakang. Chopper tu...yg ada warna merah, biru...ada palang kat tgh and size nya kecik dari basikal hitam tu. Dia ada bakul, ada carrier blkg...and mmg feminin sikit. Mcam citer Sembilu la pulak eh...kakakakakkaa, tapi kami idak lah sampai melibatkan perasaan. Sbb dia lebih aku rasa mcm abang. Sebab sedara kot....

Tapi, bila skrg buat aku terkenang2 kisah dulu....dia memang akan tunggu aku kat simpang parit tu. Kdg dgn kawan2....kdg dia sorang. Aku dari jauh akan nmpak dia tunggu. Once aku sampai situ....he will cycled to me and saing balik. Kdg, if with his friends, which ada yg kekawan abgyang, mula la lagu 'Azura' berkumandang....eceh. Then he will came to me sambil tersenyum...walaupun org lain bersorak bagai.... Wehhh....masa tu, kemain lagi aku ni...bila lalu je kat budak2 sekolah menengah lepak2 tepi tu, mula la diaorg nyanyi lagu Azura. Kekekke...dulu, masih muda ya amat...kulit masih mulus, muka masih cerah...ada freckles sikit2 je, tak de pigmentation ni, badan kurus murus...baru nak meningkat remaja....12 tahun baru haaaa....hahahhahaa...ce kalo diaorg tgk skrg....sure gelak golek2...tapi diaorg pun sama...kakakakaka

So, after 21 years...aku attend to his wedding. But actually malam tadi....abgyang bercerita balik psl kisah kami lama2...buatkan aku teringat sungguh kisah masa sekolah ni. Aku kata...aku tak sangka lak se-cu tak kawen lagi. Tu abgyang kata...rupanya dia pernah bertunang dengan Maizura. Yes, I remember this Maizura...mmg budak sekolah tu juga. Classmate se-cu ni. So, kira dia mmg benar2 becinta le masa sekolah tu....tp, jodoh tak ada. Diaorg putus tunang. So, agaknya frust le kot....lambat dia kawen. Aku ingat masa aku dh msk menengah, msk U smua...aku dgr se-cu ni dia jadi kelasi. Tu sbb bila raya aku pi beraya rumah dia...dia tk ada. Aku pun dh le dari form 1 dok asrama...so, msk U semua...jarang ada kat kg. Then...tu sbb tak pernah jumpa dia...and citer psl dia...hilang mcm tu je dlm kisah hidup aku ni.

Abgyang ada gak citer pasal Muazzi. Hehehehe...buat aku teringat kat Muazzi ni. Dia ni pun prefect....dia dgn se-cu ni were prefects yang di pecat. Kakakkaka...diaorg ni geng budak nakal. Tapi dilantik jadi prefect....tapi tak berubah2....tu agaknya di pecat akhirnya....kakakakkaka.

Tadi, akhirnya aku jumpa Se-cu....dia mmg tengok aku antara ingat dn tidak...then he tersenyum, Zura..kata dia. Masa tu aku tgh makan. Meja tepi sekali. So, he came and berdiri...makan...makan, dia kata. Then aku tgk dia....dia tgk aku. Mak la ckp....akhirnya dapat dia jumpa kamu cu... Se-Cu pun angguk. Then kitaorg mcm tgk each other and smile, adalah dlm 4-5 saat. Mcm kitaorg tgk je each other, apa la dia pikir agaknya. Aku mmg pikir, lama betoi tak tgk dia ni.....aku kata...lama tak jumpa kan cu....dia pun dengan senyumannya, dia kata...ha ah...lamaaa tk jumpa...then he looked at me...and spt biasa...org akan komen badan aku ni lah kan...aku gelak jelah, aku kata...hei...people change eh...dia gelak.

Masa nak balik...jumpa dia. Aku ni ingat nk snap his picture...tpi malu wehhh...bodohkan? Dia tak byk berubah...cuma gelap. Mak kata..ye la, dia dh jadi usahawan. Dia usahakan tanah org kg...tanam sawit. Smentara tunggu sawit tu..dia tanam pisang. Rupanya dh bertan2 pisang dia eksport ke luar negara....wahhhhhhhhh! Aku ternganga barang sesaat dua....kekekkee

Tadi bila tengok dia tersenyum...baru aku ingat balik senyuman dia. Yes...senyuman itulah yang selalu mengiringi aku balik sekolah. Dia tak byk cakap....tapi dia selalu tersenyummmmm. Hmmph...kenangan mengusik jiwa.

Cuma aku nak tau...mana abg angkat aku dulu eh....kawan abgyang juga. Abang Lan...nama dia Roslan Abdullah. Aku ingat...dia pandai melukis...dia pernah lukiskan aku bunga rose dengan tertera nama aku...Zura. Mana pegi lukisan tu tah...ada dlm buku rasanya. Buku apa pun tak ingat dah.... Dia pun prefect. Tapi dia ni cerdik sikit. He's doing well in schools..bkn cam diaorg yg lain..hahahahahha.

Bila ingat smua ni...teringat mana kawan2 aku masa sekolah dulu eh...Marlina, Zilla, Zuriaty, Norliyati, Lolita, Jun, Uji... Haslinda aku tau, abgyang kata sama ofis abgyang. Abgyang selalu ckp kat dia...kitaorg ni sama, dua2 dah jadi 3G. Sabo je haku....hahahahhaha. tapi masih tak berkesempatan jumpa dia. Yg aku ada contact is Aziah. Kawan aku dari tadika smpai le skrg. Pun lately jarang contact. Jumpa tak juga...padahal nya kampung dekat dah tu....Hmm...time flies kan...

Byk kenangan masa sekolah rendah tu...sekolah rendah yang bersebelahan dengan sekolah menengah. Jadi byk kisah antara budak sekolah rendah and menengah ni...kelako kan...kecik2 dah pandai admire2....itu belum aku cerita psl Zuriaty yang kitaorg nak kenen dia dgn sorang kawan abgyang. Zuriaty ni cun...mata dia cantik, rambut pjg...lebat, lurus. Mmg cun...lembut je orgnya. Jadi nya boleh aku dgn geng ni kenen dia dgn Jai, nama betulnya Shahrul. Adik dia Shahril, kawan kelas kitaorg...so, adiknya nilah posmen. Tolong anta surat dari Zuriaty and Jai...tapi, aleh2 aku yg dpt surat dari Jai ni....nak jadi teman istimewa....walllamak!! Kakakakkakakaka....aku tak boleh ingat kisah ni....aku punya gelak. Siap ckp kat emak....hahahahahahahahaha. Mak tak marah...cuma mak kata...bagitau dia, masih kecik, kena belajar dulu. Abgyang pun terkejut. Abgyang setakat jadi posmen Roslan....sbb abg angkat kan. Yg ni lak....nak jadi teman istimewa....adoiiii...kelako...kelako.... Tapi now, Jai tu dh kawen...antara yg terawal kawen. Anak dah 4 kot abgyang kata...dia masih ada di Sitiawan ni. Tapi aku mmg tak pernah jumpa.

Hehehehe...those were the days...kan?

2 comments:

anom said...

Ingat citer cinta dolu2 yer....:). Kadang2 cam best plak kan?

razlin said...

bila sebut nama marlina, jun, zuriati, cam kenal je sumer..

ex sek manjung ke, ahmad boestamam ni?