Thursday, June 12, 2008

Kungfu Panda and kisah Puyuh lari...

Banyaknya nak citer. Tapi tak sempatnya nak blog..selalunya balik rmh dh penat. Nak blog kat ofis...tak sempat le pulek. Tp ari ni sempat, since boss smua tak de.....wuhuuu! Ahak..ahak.. Jgn tak caya, mmg smua tak de...

Ok, mula nak citer psl tengok wayang dengan Tisya, 'Kungfu Panda'. Hahahahaha...adoii..kelako giler, mmg kalo tgk kat rmh, mau gelak golek2...guling2...tapi mesti la screen beso cam kat panggung tu, itu lagi syok gelak...hehehe. Kitaorg pegi ari ahad ari tu. Balik dari Sitiawan, ptg tu kitaorg ke Cineleisure pulak. Tapi Zaidi tak mo join, katanya ada report kena buat..well, sorry to say la...hahahaha, u missed the 'kelako' moment. Masa kat rumah mak lagi, aku dah call Fadly suruh belikan tiket...hehehehe, duit tiket pun tak bayo lagi. Belanja kokde ye Li..kekeke

Rupanya Fadly pun nak bawak anak2 kakak tgk citer tu on the same day. So, just nice la kan.... Aku bertolak balik lebih kurang pkl 9 lebih. Then singgah rmh abangyang sat...around 11 baru le gerak terus ke KL ikut Kuala Selangor. Now, En Zaidi tak mo dah ikut highway katanya...jimatttt, asik kuar duit je katanya. Bawak keter pun tak leh pecut dah..kena maintain je 80, 100. Jimat petrol you....kekekekeke. Gitule kekdahnya...tapi elok pun, if not..dia tu, ala2 Kimi Raikonen kononnya...hahahaha, so, adalah hikmah kenaikan harga petrol kan.

Kungfu Panda tu, memang best habih! Fully recommended to all....! Tisya sampai hari ni bercerita...ada je scene2 yang best dlm citer tu yg terlintas kat kepala dia, dia terus citer. Then kami tergelak2 la... Actually, the main character of the story tu, reminds me to sumone...kekekekeke. Memang ada gaya2 nya....tu sebab suruh sgt Mint tengok. Nanti nak ckp dekat Nor and Rose pulak. But for Tisya, Po tu reminds her to her uncle....Pandak dia, who is Fadly. Hahahahaha...sian pandaknya. Siap dia nak tukar nama Fadly dlm hp aku. Dia kata nak change to Pondak instead of Pandak. Adoii.....ari tu tgk Shrekk, kata pandaknya. Sian adik aku sorang ni...tp walau apa2 pun Pandak nya tu....hatinya baik, sayang kat anak2 buahnya. Harap dia bertemu la dgn jodoh yang baik utknya. Hmm...ada juga kisah Fadly ni, nantilah kita citer di lain kali.

Ok, on Tuesday, 10th, Zaidi outstation to Alor Setar. So, as usual...I've to do his routine job, feeding his pets. Phewww.....pagi2 dh terkocoh2 siapkan Tisya. Breakfast dia, bekal dia...then..ada lak keje tmbahan, pi bagi ikan makan and burung puyuh makan. Burung puyuh tu aku suruh Tisya bagi...sbb burung2 tu suka dok kat pintu bila nk bagi makan. Tau je diaorg tu bila org dtg nak bagi makan. Then patuk2... Tisya being borned with the skills, looked used to the feeding thing. She will greet the pets...like, "Hello...Hello...how are you today?" "Are you hungry...?" Then yang buat aku tergelak tu...dia halau le burung2 tu dari pintu cage tu...'shuuhh...shuuhh...' Lepeh tu dia boleh buat bunyi kucing....siap tgn dia buat gaya aksi kucing nak cakar tu...'meowwww....meowwww'. Kononnya nak takutkan burung2 tu.....kekekekeke, sabo je la aku.

Ada le sekor burung puyuh ni, mmg mcm aktif semacam dari yg lain...hyper active sikit le kot. Mcm orang juga...ada yg hyper active. Dia ni dh di halau...buat tak reti juga. Masih kat pintu...siap patuk2 pintu. Tisya dh halau2...dengan sore kucingnya...pun dia derk je. Peh tu aku ni hilang sabo le kan. Sebabnya, nk pi sekolah dh ni...dh pkl 7.20 dah...heeee, burung ni. Aku pun ckp Tisya, bukak sikit je pintu...sebab tgn dia pun halus...boleh le celus msk bubuh dedak tu dlm bekas. Elok aku bukak pintu...Tisya hulur tgn dia, si burung nakal tu...terus meloloskan dirinya kuar. Pup..dia lompat ke luar. Aku dgn Tisya ni, teragak2 nk tngkap....actually boleh aje, aku cekup badan dia tu. Tapi....aku ni mmg penakutttttttttttttttttttt....kakakakakaka. Aku ngeri sikit nk tngkap binatang2 ni...aku ni penggeli, kalo benda gerak2 ni. Tu yg Tisya selalu ketawa tu. Tisya tu pun....dlm berani2 dia, tak berani le juga. Akhirnya...burung tu berjalan ke luar pagar. Aku ni...amik jug plastik kosong kat situ..aku pi kat burung tu, aku serkup dgn jag tu...kakakakaka. Then panggei Tisya, suruh pegang burung tu.... Tisya juga yg kena, bukannya aku nak pegang sendiri. Kakakakakakaka. Elok aku bukak jag tu...dia terus lariii...siap2 terbang2.. Terbang rendah je tapinya...kitaorg kejar juga..dia lari, terbang2. Akhirnya...aku dgn Tisya gv up. Kang tak ke sekolah le pulak. Aku kata biarlah...nanti bgtau ayah. Biar dia beli sekor lagi..hehehe. Tisya pun ckp...biarlah ibu. Biar kucing tngkap dia. Baru dia tau..padan muka dia. Hahahaha, aku gelak je dengo si Tisya ni. Then Tisya citer, yg burung tu...memang noti katanya. Dari kedai lagi...dia mmg aktif and suka gaduh dgn burung lain. Oooooooo...memang nakal la burung tu, hehehehe.

Aku pun sms Zaidi ckp burung tu lari. Then, his reply was, it's ok. Nasibbbb...if dia kata, cari juga burung tu smpai dapat...naya. Hahahahaha...tapi En Zaidi tu bkn le camtu.

Lepas tu, pagi ni Zaidi seperti biasa bagi burung and fish nya makan. Entah cemana aku sengaja pi jenguk dia. Then aku nmpk sekor burung puyuh mcm termangu2 kat bawah ampaian. Dengan bulunya yg kusut masai...aku terus, ehhh...bang, ni burung puyuh tu. Zaidi terus toleh. Haaa...tau balik rumah eh, tu lapar le tu...kata Zaidi. Then Zaidi terus amik dia msk cage. Aku tergelak la...haaaa, kusut masai ko....kekekeke.

Tisya tu ada a few pets yg dia kena ingat bagi makan setiap hari. Tortoise sekor, sekor lagi mati. Then ada 4 ekor anak kelah dlm aquarium dalam bilik dia. Setiap hari...bgn pagi, dia bagi makan dulu. Then balik rmh..dia bagi lagi. Tpi yg geram tu...tortoise tu, asik le dia nk bg makan. Pantang nmpk je...bagi makan. Mlm tadi balik lewat malam, sbb aku ada kelas mengaji, dia kena tinggal rmh kakak since Zaidi tak smpai lagi dari Alor Setar. Balik dkt pkl 12 malam. Dia nk bagi kura2 tu makan. Aku kata...heiii...tadi kan dh bagi makan. Ye la ni, midnite punya... Aku kata, eh, nooo...ingat dia Tisya ke, ada midnite snack. Geram aku...nanti bkn mati kelaparan kura2 tu, mati terlebih makan...

Midnite punya makan...sabo je la aku....



Ibu & Ayah tgh bercerita psl sorang artis nak bercerai, siap mintak itu ini utk mutaah.
Ibu: Abang tau, **** siap mintak, banglo sebijik, keter dua bijik...
Tisya: Ibu....banglo bukan sebijik, sebuah... keter pun bukan dua bijik...dua buah...
Ibu: ??!!**
Ayah: Hahahahhha....tu la ibu ni kan....
Tisya sengeh.

1 comment:

Hazelsyd said...

Wa!

Tak sempat baca habes2.. jenguk muka jer nih hehehehe

later later eks