Thursday, June 19, 2008

Abah tak sihat and Tisya's report card esok.

Hari ni, aku dikejutkan dengan berita abah admitted to hospital Manjung. Mmg terkejut giler. Abah mengadu sakit dada mlm tadi mengikut kata mak. Dia tak boleh tidur. Pkl 3 pagi...diaorg berdua2 pegi cari klinik 24 jam. Mak drive....pusing2 la cari. Abah tak mau ke hospital. Takut kena tahan katanya....hmm, abah...abah. Mak kata, cari area Seri Manjung tu tak ada. Sampai ke pekan Sitiawan la diaorg. Akhirnya patah balik ke Seri Manjung, baru terjumpa satu klinik. Tp, klinik tu mmg terkenal dengan tak bagusnya. So, balik pun abah tak improve. Mak kata, abah bertahan smpai ke Subuh. Lepas tu, dia ajak ke hospital terus. Mak baru call abangyang. But, still my mom brought abah ke hospital. Abangyang dtg kemudian. Akhirnya abah ditahan juga. Dahla katil penuh mak kata...diaorg bubuh extra bed kat tepi laluan ke toilet. Adoiii...then, Fadly mintak abah kuar siang tadi. Now he's at home.

Tapi mengenangkan mak abah berdua2 dlm kereta cari klinik, buat hati aku tersentuh. Sedih rasa hati....Yelah, anak2 ada yg jauh dan dekat...tapi may be tak nak ganggu abgyang. Alhamdullillah tak ada apa2 keduanya.

Lega dengar abah tak apa2. Tak de yg serius. Doktor kata, abah kena gastrik and angin tu tolak ke dada. Kesian abah. Kami mmg risau sbb abah mmg kuat merokok sejarahnya. Sejak dua menjak ni baru dia kurang and hampir berenti. Tapi abah mmg lately ni katanya dia tak selera sgt makan. Agaknya tu ada yg skip makan. Tapi ye la...dah usia menginjak ni, ketahanan badan pun dah tak seberapa.

Berita ni mmg mengejutkan. Buatkan aku terfikir bukan2. Well, seriously, selalunya tak pikir sgt hal2 ni...sbb alhamdullilah setakat ni mak abah nmpk sihat banding mereka yg sama usia. Kami benar2 bersyukur. Tapi berita ni...buatkan aku terpikir, ya...aku mmg tak pernah bersedia if ada apa2 berlaku. Tadi baca Yassin, buat aku terfikir ttg abah....if sampai masa dia, aku rasa aku masih tak boleh menerima keadaan tu....sbb aku mmg tak bersedia. Mungkin dlm hati mengharapkan mereka sentiasa ada di sisi sehingga ke akhir hayat kita....sedangkan mereka juga ada janjinya pada Allah. Ya, Allah...semoga bukanlah dlm masa ini...kerana kami masih memerlukan kehadiran mereka. Tak boleh aku bayangkan.....oh tuhan....

Tadi berckp dgn abah...lemah bunyi sore dia. If not...dia ceria selalu. Tapi, tadi dh boleh ketawa. Dia kata...sakit dada dh hilang, cuma dia rasa penat. Sebab tak dpt tido semalaman. Itu mungkin kena qada balik tido tu. Abah, Wa doakan abah sihat selalu. Abah sekarang ni pun...makin sensitif. Hati dia mudah tersentuh. Ari tu demam, kami telefon, dia boleh nangis dgr sore kami.

Adik badik lain smua ada balik ke rumah ari ni. Aku dgn kakak aje tak balik. Hati aku mmg nak balik ya amat. Hmm....tak tau lagi cemana..

~~~

Lamanya aku tak menulis kan...meneruskan karya2. Tak tau la kenapa. Idea? Kdg2 idea tu ada...tp tak taula kenapa lambat nk ke pc mencurahkannya. Hmm...entahla. I guess...i need sumthing to boost me up. New inspiration....new story...new...new...new apa eh... Mcm gini, berangan la nak kuar novel...hmm alahaiiii


Esok hari amik report card kat sekolah Tisya. My first experience! Hmm...kena take picture ni..hehe. Selalu dengar kekawan je msk lambat ofis, kena pi sekolah amik report card. Mcm Ms Teng, Nor, Mint... Now, my turn. Zaidi excited to come along. Actually, Tisya done well in her exam. She said, she's the number one in her class. Hehehe...masa dia bagitau tu, was last week. Masa tu aku tgh sidai baju balik dari kerja. Zaidi baca paper. Suddenly she said, "Haaa...ibu, Pn Yuhaniz kata...Tisya nombor satu kat sekolah kebangsaan" Aku dengan Zaidi serentak, "Haaaa?!!" . Actually, kitaorg tak sangka...and tak adalah harap nombor satu, we care more abt her marks. Alhamdullillah, dia scored 100% in BM, English, Pendidikan Islam, Science. Maths she scored 99% but highest in class katanya. Bahasa Arab and Jawi dlm 98% and 96%. Hmm...standard 1. Harap dia akan kekal prestasi dia sampai ke seterusnya. Alhamdullillah syukur pd Allah.

Kat sekolah agama, nombor 4. Dia score Fekah 100%, the rest dlm 90% above rasanya....dia byk buat careless mistakes. But really, aku tk expect...sbbnya dia tak baca buku apa pun. Yg bestnya masa dia exam sekolah agama ni, aku tak tau pun. Rupanya ustazah sekalikan jadual peksa dgn yg 1st test dulu. Yg aku ni dah buang jadual tu lepas abih 1st test dulu. Masa 1st test tu, dia nombor 5. Ni naik satu tangga kiranya...alhamdullillah. Dah dia balik dari sekolah baru tau dia peksa. Mmg dok terpikir...selalunya sebelum cuti, peksa. And sekolah kebangsaan dh dpt jadual peksa. Rupanyaaaaaaaaaaa.....mmg le peksa. Tapi dia mmg selamba je.. Suruh baca buku lepas tu, buat tak tau je. Aku pun nak paksa....tak leh jugak. Pikirkan budak drjah satu....isk...

But.....yes, we do proud of her...alhamdullilah, syukur pada Allah.

Aku sebenarnya, rasa terharu sgt. Sbb 2-3 hari sebelum dapat result2 peksa ni, kakak bercerita pasal Tisya. Principal di nurserynya bercerita pasal Tisya pada kakak. She know my sister and one day they met at one gathering. Ada Elken talk masa tu. Kakak kata, kak Ma tu ckp...Tisya ni pelik. Suka cakap sorang2...and tk bercampur sgt masa kat nurseri or tempat dia transit. Mcm tak de kawan. Dia buat hal dia je.... And ikut mood. Ada masa byk cakap, bercerita itu ini. Ada masa diam aje.... Yes, I do feel sad. Especially bila dia kata Tisya pelik. Pelik.....? hmmm...what a strong word to be said to a little girl. I know her....dia mmg dlm lasak dia, dia pemalu. Memang dari dulu. But.....tak nmpak like dia tak ada kawan.

Kakak pun ckp...dia terfikir, mmg everytime Tisya balik dari sekolah ke nurseri, dia jalan sorang2. If not jalan with Fatihah, her cousin tu...she will jalan sorang2 and not with the nursery's pal. Tapi, ada a few times, aku amik dia masa tghari....mmg ramai budak2 nurseri jalan sorang2....rather than tunggu kekawan lain...sbbnya, nurseri tu dekat je...diaorg just cross the road tu je..and the teacher pun ada tunggu. Well....may be I'm trying to denied it. As a mother kan...tp ntahla.

Mmg rasa mcm pedih bila dengar tu... Tp dari pemerhatian aku, masa dia tadika dia duduk nurseri...byk kawan dia. Even bila hantar dia ke depan tadika tu...kawan2 ramai tunggu. Nampak je dia smpai...diaorg panggey2 nama dia and come to the gate tunggu. Memang masuk nurseri baru ni...and actually just 'transit' utk ke sekolah petangnya, dia mmg dari awal...sendiri2. Dia mcm malas nak bercampur. May be sbb most of the budak, dah besar2. Tapi, lately ni tak la dia sorang2...ada dia main dgn budak2 tu...hmm...

Tapi bab dia ckp sorang2 tu...mmg ya. Dia mmg suka main sorang2...well may be, dari dulu dia main sorang2...dia mana ada adik badik lain pun. And she loves animals. So dia selalu bercakap sendiri berangan dlm dunia dia. If ada animals...insects ke..dia akan bercakap2 la. Weird ke tu? Actually, kalo ckp sorang2 ni....aku pun masa kecik mcm tu. Semua adik badik ckp, aku ni suka ckp sorang2. Berangan aje kata diaorg.. Abang aku selalu usik, aku ni cakap dgn Wak Agus...hahahaha. Wak Agus tu, ada watak dlm drama dulu2. Ada sorang budak tu mmg bercakap dgn Wak Agus. Wak Agus tu dia punya tukang kebun kot....then Wak tu dh meninggal. But budak tu still kata dia bercakap dgn Wak tu. Kira mcm dia nmpak la Wak tu lagi....heee...serem le pulek...kekekeke

Tisya, if tanya...dia kata dia ada kawan. Bila dia sebut nama2 kawan2 dia....ramai. Then bila balik dia citer abt them...so, aku tau, she's not that weird. Hmmph....sedihkan, bila anak kita dikatakan mcm tu.

Tak apalah...yg penting, I know her well. She's my princess.

4 comments:

Hazelsyd said...

Tandanya ko kena dapatkan adik pd Tisya la tu kekekekekek

Congrats to Tisya!!!

akmarz said...

ASKM KAK WA..
mmg la, kita pun pk tisya kena dpt adik lain...hehehe..a

cekputeh said...

Kakakakakkakaka

Tak mau jadi lagi adiknya..kekekeke

Ayu Mohamad said...

Salam...Wa,ni bukan first time le aku sampai hehehe .. dulu2 ada link ko drp blog ija hehehe tapi ni aku jumpa jugak akhirnya

Congrats pada Tisya..
anak ko tu tak de peliknyaa... biasa laa budak2.. bak kata Ija ko kene dapatkan dia adik hehehehe