Saturday, November 22, 2008

Belasungkawa Nik Zaima, wife to Azizul Rahman

Al Fatihah..

Hari ni, aku sebenarnya bercadang utk ke ofis, sbb ada kerja yang perlu diselesaikan. But, around 7.15am mcm tu, aku dpt sms dari Eline..tanya whether aku nak ziarah Nik Zaima di UH. And dia jugak inform kawan kami, Mar datang juga all the way from Sg Petani. Aku pun mmg dah lamaaaaaaaaaaaaa tk jumpa Mar. Aku pun mmg teringin nak ziarah dia slps tau pasal dia melalui email2 yang dihantar dlm group ex-Jenan 8892. Aku terus sms Leeza, if dia nak pi sekali...so, aku boleh pi dgn dia. No need to hassle Zaidi.

Nik Zaima di serang 'meningitis'. Menurut cerita, selepas dia balik dari Sale Metrojaya di Stadium Melawati Shah Alam somewhere early this month rasanya, dia start demam. (teringat aku, ada ofis mate yang pegi juga sale ni). Ketentuan Allah.. Nanti baca the next post, mengenai meningitis ya. Macamana dia boleh menjangkiti manusia.

Nik Zaima was our junior kami di SMSAH or Jenan. But, her hubby, Azizul Rahman or nama gelarannya 'Chun' was my classmate. Aku actually, tak recall which one is Nik Zaima. But her name sounds familiar, just that the face i can't recall. Aku tanya Leeza tadi, rasanya tak dgr masa sekolah dulu yg Chun bercinta dgn Nik Zaima ni...and Leeza kata, ya..mmg tak ada. Bila dgr diaorg kawen, ramai yg surprise juga...itulah jodoh namanya.

Apa yg aku dgr, almost 2 weeks she has been admitted to the hospital. At first, she was admitted to SJMC. Masa di sini lah, dia disahkan terkena jangkitan ni. But, masa dia mula masuk, she was well...i mean, boleh gerak. Dia msk pun sbb demam and sakit kepala. But she still can bangun and according to her mother tadi...tak de sapa jaga pun masa tu. Which means masa tu, dia masih ok. But then...after 2 days, rasanya..dia dh a bit weak. And she's claiming sakit kepala. At one time, dia dh mskkan ke ICU, but aku tak ingat kenapa. Rasanya sbb dia dh weak sgt..and tk boleh ckp. But her mother kata...then, dia msk balik ke wad biasa..and msh boleh makan. Nurse suap dia makan. And when the nurse asked her, mana mama and papa dia...she can point to them. Meaning at tht time...dia dh tk boleh ckp but still concious.

According to the rest of my friends yang pegi lawat dia masa kat SJMC tu, diaorg kata masa tu dia masih sedar...just tht dia nmpk mcm blur. Tak berapa kenal sgt org... Then, selepas tu lah...mother dia kata, dia terus tk sedarkan diri. And bergantung kepada life support. Doctors had to run a few test. There were series of test for this meningitis. Ada 6 test mengikut kata emaknya...nak tgk respond dia. She failed all the test except the last test, iaitu diaorg cabut life support tu, to see whether she can breath or not. Masa ni emak dia kata, dia boleh breath...but slow. Then...the doctor still keep her monitored, maksudnya ada chance walaupun agak tipis.

But, yesterday her mother said...jantung dia berhenti 2 kali. Masa ni, doktor terpaksa guna alat yang punch kat dada tu, utk detapkan balik jantung dia. Masa ni, all family have gathered utk sebarang kemungkinan. Masa kami melawat dia tadi, mak dia kata...dia mmg bergantung pada life support tu and jantung dia bergantung pada ubat yang membuatkan jantungnya masih berdetak. Fully on life support and medication.

Sedih memang sedih...aku sempat msk ICU and look at her dari luar pintu kaca. Ini 2nd time aku melawat isteri kepada seorng kawan yang berada di ICU and dalam keadaan koma. Teringat arwah Azimah isteri Nash. Dia pun mcm tu...koma and pergi without any last word. Aku agak sayu juga tadi...

Nik Zaima dgn Chun dikurniakan 2 cahayamata. Yang perempuan, 6 tahun and boy, 1 year old. Maknya kata, yg kecik tu masih menyusu badan. And yg sulung tu...bijak pulak tu. Bila sepupunya kata mak dia sakit...dia marah, jgn ckp mak dia sakit...mak dia tak sakit... Aku sedih betul masa dgr citer mak dia ni. Katanya, smlm bawak juga dia ke hospital...sbb smlm kan jantung Nik Zaima mcm berhenti...so, smua family dipanggil. And mak dia kata, masa ni...anaknya menangis..sbb they have to tell her. *mata aku dh tergenang*

Elok kami smpai Shah Alam, aku tumpang rumah Leeza utk solat. Masa tu dh pkl 3.30pm. Elok kami selesai solat...kami bersembang sekejap kat meja makan Leeza, masa tu, around 4 something, both of our sms berbunyi. And the sad news has been delivered by Eline. Nik Zaima telah kembali ke rahmatullah...Al Fatihah.

Actually masa kami lunch ramai2 kat cafe bawah PPUM tu, Mat Zul, one of our schoolmate masih kat atas. Sbb dia lewat sikit sampai dari kami...so, kami semua dh turun, dia stay lagi. Masa kami nak balik, he came and told us wht happened selepas kami turun. Doktor dh panggei family Nik Zaima and bgtau...all the tests have been made. Kali ni, she failed all. And the doctor confirmed, now dia dh totally disabled and bergantung sepenuhnya pada mesin. Menurut kata doktor, if dia survive pun...dia may be bkn mcm dulu. May be lumpuh... Hmm, just like what they said masa arwah Azimah dulu. Same case, bila brain dh damaged. If survive pun, dia may be hidup dlm dunia dia...kami yang dgr dah dpt agak situasi nya di atas. Now, bergantung pada keputusan family dia...and i guess we know what is their decision. Menurut kata wife Mat Zul, dia tk sanggup dudulk lama kat atas...sedih sgt katanya...

Hati aku benar2 terusik. Sepjg aku drive balik...hati aku agak sayu. Aku letakkan diri pada Nik Zaima...dia pergi tanpa sempat melihat anaknya membesar. Mungkin masih byk impian yang ingin dilaluinya...namun, itu dh janjinya pada Allah. Aku bygkan anak2 yg tinggal... Dan aku letak pula diri pada tmpat Chun....apa perasaan dia ketika ini agaknya... Dugaan ini hebat buat dia dan keluarga... Aku benar2 terusik kali ni..

Manusia akan pergi apabila janjinya telah sampai. Tapi...kita tak tau bila, bila agaknya tarikh tamat tempoh kehidupan kita di dunia ini. Dan yg penting...keadaan kita masa tu..smpat tak kita mengucapkan kata2 yng sepatutnya kita ucap pada mereka yang kita sayang sebelum kita pergi, sempat tak kita memaafkan org2 yang mengguris hati kita...smpat tak kita berpesan2 kepada semua...sempat tak kita menatap wajah2 yang kita syg...

Ini email Eline kepada semua Ex Jenan 8892 selepas berita ini diterima:

"salam kawan-kawan...nik zaima telah pulang ke rahmatullah hari ini, sabtu, lbh kurang 4++ ptg td. before that, masa waktu melawat pukul 12 ke atas ramai antara rakan2 88-92 ada di hospital dan sempat ziarah... antaranya me n hubby, azy, mar n hubby, azrail n dzie, liza, aizura, nieza n hubby, mat zul n wife, yazri, imran... sori kalau aku termiss sapa2...namun, Allah lebih menyayangi zaima bila berita pemergiannya diterima pula dlm jam 4++ ptg td. aku dan azrail sempat berpatah balik ke hosp sbb kebetulan masih ada kat area sana. sedih pilu hati hanya tuhan yang tahu...sama-samalah kita doakan arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan antara golongan org2 yang beriman dan dikasihinya.arwah akan dibawa pulang ke kediamannya di no.21, jln putra permai, 10/1G, seks. 10, putra heights dlm pukul 9 pg esok. kemudian akan disembahyangkan di masjid al falah usj 20(dekat sate vs piza tu), lebih kurang pukul 10.30-11.00 pg. dan insyallah akan disemadikan sebelum zohor.salam takziah buat chun dan seluruh ahli keluarga.... semoga tabah menerima takdir ini....buat kawan2 8892... aku sayang korang semua!!! pls take care..."

Buat kawan2 semua, enjoy every bit of your life...cherish the moment, ingat pada Allah, taat padaNya..because we never know the 'expired date' of our life....

Al-Fatihah buat Nik Zaima. Innanillah..

5 comments:

Hazelsyd said...

Alfatihah untuk arwah...

Unknown said...

wa, selalu aku cuba comment takleh... lets try this one...

aku tak tahan cerita camni. aku dah tgk banyak sgt. from arwah wife nash, then wife staf iwan pun dah banyak kali. memang kesian kat arwah, tapi bila kenangkan anak-anak lagi sedih...sometimes aku menangis bila kenangkan the kids especially yg sama baya anak-anak kita...

sometimes aku sedar, we have to take care ourselves, minta dijauhkan dari penyakit demi our kids, supaya boleh jaga diorang sebaik baiknye. Lately ni aku selalu terbayang kalau aku takde sape jaga anak aku.... sedih sgt ni...sebab sometimes bila aku demam pun aku tgk dia main sesorang, aku sedih..

tapi aku sedar, we can just plan, take care ourselves and family but Allah lebih mengetahui. Pasti ada rahmat atas setiap yg berlaku.

Take care dear... sorry tersedih pulak...baca cerita macam ni early morning, aku sedih la......

Lea said...

Wawa..aku sedih coz x dpt pi ms kebumi coz aku on the way blk dr sp ms tu..dpt sms dr eline ms aku on the way ke alor setar..rasa sayu je, dari memula aku gelak ketawa dgn cousin aku tetiba jd senyap sunyi sepanjang jln ke AS.
Still terbayang how diff arwah from the day aku tgk kat CCU SJMC (arwah menyahut ms aku ckp dgn dia) dgn masa kitorg tgk kat ICU PPUM tu.
Semoga arwah dicucuri rahmat & ditptkan bersama org2 yg beriman.
Semoga Chun & anak2 tabah mengharungi hidup ini..Insya Allah

cekputeh said...

Ooo..ye ke Lia.. Aku pun mmg affected jugak by this sad moment. Kita doakan yg terbaik buat arwah.

Thanks Ija, Hana & Lia

nnmy said...

salam... akak.. i just read ur belasungkawa for arwah.. o really cry again.. dulu dah nangis.. ni pon sama...

yallah... kuatkanlah keluarga arwah menerima nya...