Wednesday, March 4, 2009

PUDING DIRAJA

Zaidi sampai around 11pm ke rumah malam tadi. Aku dgn Tisya tak tido lagi...boleh melayan citer MERLIN kat Hallmark Channel 702. Padahei kami dh fllw kat TV3. Tapi nak tgk juga lagi..Hallmark baru nak tayang je citer tu.
Aku ni, mmg suka citer2 magis ni..hehehe. Mcm Harry Potter tu, Narnia..dan apa2 yg magic la. Pelik juga...tapi, mmg i like it. One of my preferred genre. Kalah budak2..tp agaknya tu sbb aku boleh ngam dgn anak2 sedara aku ni, sbb boleh bercerita bab2 ni..kelako betoi. And diaorg pun mcm dh tau...apa2 cuba tanya mak uda, mak uda mesti tau..kekekeke.
Ok, back to the title of the post today. Actually, aku nak citer pasal puding diraja ni. Ada one day, Zaidi citer masa dia pi Kuantan dulu..dia pernah makan this puding. Dia citerlah, puding ni mmg khas dibuat utk sultan Pahang. Bila ada keraian, puding ni one of the main dish. Dan puding ni khas dibuat oleh satu keluarga like ini adalah specialty keluarga ini. Zaidi citerlah, dia dilapis dgn pisang...pisang tu pulak, mesti pisang lemak manis. Setakat itu citer zaidi. Dia pernah la ckp...kalo dia pi sana lagi, dia nk beli. Rasanya sedap..katanya.
So, mlm tadi, selain bawak keropok2...which aku tau, sure org ofis pesan tu..sbb aku ni idakle mkn keropok sgt. Makan tu makan...nk goreng tu kdg maleh..hehehe, zaidi bawaklah puding diraja ni. Masa dia citer dulu...aku mmg tak leh byg how the dish look like. Aku byg like puding caramel tu ajelah. Then smlm masa bukak, aku mcm wahhh...gini rupanya...

Puding Diraja
Hmm...may be ada yang tahu or at least pernah dengar. But seriously, aku tk pernah dengo and masa Zaidi citer tu lah, 1st time i know abt this. Kat bawah dia mmg lapis pisang. Pisang lemak manis, Zaidi kata. Mesti pisang ni...tak boleh pisang lain. Pisang ni pulak mcm dah disira air gula. Atasnya pulak, yang kuning2, mcm tak silap aku...mcm kuih 'Jala Emas' - kuih kelantan tu. Rupanya mcm shredded cheese. Betul ke Ja, jala emas cam tu? hehe.. Then, yang merah, ijau tu..biasalah buah ceri. Yg hitam tu, at first aku ingat buah kurma, rupanya buah prune. Then ada dia bubuh kacang gajus kat tgh2 tu. Tgk dlm gambar mcm kek kan.
Bawah tu lapisan pisang, 2 lapis. Then atas dibubuh 'Jala Emas'.


Close up


Nak makannya, kena dengan 'kuah'nya. Rasanya kuah nya tu, dibuat dari caramel, or susu, tapi pekat. Tapi tak manis kuahnya mcm kuah susu kita makan dengan air gula tu.. Ini idak, tak manis...tp rasa lemak2. Tu Zaidi tgh tuang kuahnya..katanya, sedap dimakan bila sejuk. Kena msk peti ais.

Inilah rupanya, ready to eat.
Rasanya? Hmm...sedap. Aku suka juga rasa pisang tu...sbb pisang tu dh lemak manis, and dia sira dgn air gula tak silapnya. Yg 'Jala Emas' tu...mkn dgn kuah tu mmg kena. Sedappp.. Tisya dia tak suka sgt pisang, dia dok kutip 'Jala Emas' tu...and tambah kuah. But, for me...tk semua org suka kot. Sbbnya, if tak suka pisang...mmg tk jalan lah. And...sesekali makan, ok. Yelah...namanya pun dessert. Utk pemanis mulut aje.
Zaidi kata...skrg yang membuatnya adalah generasi ketiga keluarga tu. Umurnya lebih kurang kitaorg je katanya. Kira muda lagilah...(muda ya umur kita2 ni...hehe). And harga 1 bekas tu...RM50. Ehem...mmg mahei le regenya, sesuai le dgn namanya, Diraja. Nama pun puding Diraja, dh la tu...satu keluarga je yg tau resipinya. So, itulah harga sesuatu yang istimewa...kan?
If ada info yang aku bg ni salah...kalo ada org yg tau, citer lah ya. Apa2 pun ini mmg satu yg istimewa dan amat sukar utk kita jumpa, if kita tak tau dari mana asalnya. Apa2 yang special, mmg seronok utk dikongsi bersama kan?
Daa..
**Ina, hmmph....sahut cabaran ni..dh update dah ni..ko tu jgn lupa kisah 'mimpi' yang tak berkesudahan tu..hehehehe**

7 comments:

DeLinn said...

kekekeke ingat lagi kisah mimpi tu ek

wehh, sedapnyaaa nampak puding diraja tu. nyummm

cekputeh said...

Memang sedap Ina...

Tak pe, aku kenang ko and Ija bila aku makan nanti..hehe

Hazelsyd said...

Wa,

ada ker patut ko tanya aku jala emas tu guano hahahha aku mana serasi ngan kuih kelantan nih heheheh

cekputeh said...

Lerrr...ingat ke jadi cek mek kelate lama, ko kenei semua kuih muih kelate..hehehehe

daniel+dexter=den! said...

mak ude,tambah la al0ng dlm bl0glist mak ude..

danielazlan.blogspot.com

doakan spm along yerk!
take care

Lea said...

Wa, apasal puding diraja ko tu lain mcm je rupa nyer..last yr aku ada gak mkn ms wedding cousin aku..tengku puteri (1st daughter stn pahang) bwk kan..yg tu cam plain je xde plak cherry.Maybe xsempat nk deco kot..hehe.Tapi mmg manis giler tu.

Azhanie said...

Terima kasih kerana memberikan komen yang bernas. Kebetulan baru terjumpa blog ni. Rasa macam sama je dgn puding yg kami buat. Bila Cekputeh sebut nama Zaidi, comfirm la. Salam dari Pekan