Thursday, July 10, 2008

Tak ada tajuk..hehe

Sepatutnya ari Isnin 7 Julai aku tulih blog. Sebab ari tu ada kisah assembly. As usual, monthly assembly...nynyi Negaraku lagi. Now dh bulan kedua order kek birthday for staff yg lahir dlm bulan Julai dari Kak Nab, my ex colleague kat Dialog dulu. But still frens. Kak Nab ni, selain selalu order kek dia, dia juga tempat rujukan aku. If ada apa2 psl HR issue, dia org pertama aku cari. Sebabnya, dia ni...cepat betul dia reply and siap ada bahan rujukan. Memang internet savvy. I guess it is the nature and practice of her job. Ye lah, Deloitte tuuu...multi national company. Staff dpt laptop. Sebab diaorg kena bekerja di mana mereka berada. Gitule pulak kan...hehehe


Ok, kak nab dari last month mintak gambo masa assembly. Sorry kak nab, tk dpt tangkap gambo byk. Sebab selalunya, assembly dh start baru teringat. Nk ke depan tangkap gambo segan la pulak. But kali ni, aku lupa betul nak tngkap gambo kek. Bulan ni kek tiramisu and blueberry cheese. Cantik lak tuuuu....ish..cemana boleh lupa. Congrats kaknab! Makin improve kek2nya.


Ni ada sikit gambo...tapi last monthnya assembly, June 2008.

Kek yang ditempah dari kak nab. Carrot cake for birthday, chocolate cake for celebrating 5S certification. Masa ni, MD - Ir. Hj Mohammad Noor Mohd Sidin nak potong kek congratulation tu.

Ada nampak En Fadzil, GM for Project Dept. and Hafez as an Emcee. Sori le gambo goyang.

Tn Haji ajak Zainudin or well known as 'Wak' utk potong kek tu. Sebab Wak mendapat pujian dari auditor.

Itu je, dari last month punya assembly. Aku akan cuba snap gambo next assembly, ok. Patutnya, this month nya assembly aku snap...sbb birthday aku. Siap sekali dgn MD lagi...rupanya dia pun lahir bulan 7. Dia sepatutnya dah pencen this coming birthday dia. Genap 55. Tapi dia sambung contract lagi. Dgrnya, another 2 years. Hmmm...gitula, kiranya tak dpt MD baru la TSG hehhee.

Masa assembly bulan 7 ni juga kami launch program Mentor Mentee. Hmm...teringat masa sekolah dulu kan. Tak sangka masuk keje pun ada. Objektif program ni...is more abt to get to know staff. And aku one of the mentor. Terkejut benonya aku...being new comer, aku rasa aku perlukan mentor. Tapi diaorg suruh sbb katanya, this programme is more like from HR. MEaning byk isu berkaitan HR, so tk boleh lah aku jadi mentee. Hmm..aku benarnya masih tak puas ati. Then, aku tau...akan jadi bahan mulut org punya. ala2 konflik la nanti... sbb one of the acting HOD tk jadi...malah dia diarah diletakkan sebagai mentee pada Tn Hj. Hmph, lantak la...aku sekadar menjalankan tugas.

Smlm baru tampal nama2 mentor mentee... Masa dptkan tandatangan MD tu, dia baca la proposal aku which i need him to sign, sekali dengan list nama. Lepas dia sign, to my surprise, he said...ok good job...i'm waiting for the terms & condition, next month ya.. Aku like, terkejut pun ada..aku sengeh, and jawab in progress Tn Hj...aku rasa, bkn le apa sgt keje aku. I'm just doing what they inspired during their management meeting. So, aku tak rasa sgt keje aku...eventho, aku merangka kertas kerja tu. But anyway....yes, i do feel proud. Sebab tak sangka kan.... Alhamdullillah, kiranya nmpk le sikit MD ni appreciate things. Now aku tgh berusaha habiskan a few proposal yang Senior GM mintak. And terms & conditions, of coz! Now, nak memantau implementation nya aje...harap semua berjalan lancar.

Hari ni mmg sibuk ya amat. Byk benda aku kena settlekan. Alhamdullillah, Allah mudahkan dengan adanya dua assistant tu. Memang mudah sikit keje aku. A few things can be delegated. So, keje jadi cepat. And aku mula belajar being boss...ahaks! Baru tau cemana rasanya. Now aku do more checking on their works and I'm in more doing the paper works. Lega...tapi memang penat. Balik rasa pening lalat. Ari ni byk guna otak. Aku rasa Pn Sarina pun senang tuu...sbb everything cepat je jalan. Harap keje aku ok.

Masuk bulan ke3 aku keje kat TSG ni, aku byk dh nampak rentak dan corak org2 kat sini. Satu pengajaran paling penting, dont trust anyone! Baik dengan semua org...but dont spill any words esp HR matters....wahhhhhhhhhhh...things being spread wildly. Sekejap aje. Mengalahkan internet. Then..yg paling tak tahan....spekulasi and perceptions. Isk...mmg like barah! Bila kita tau hal sebenar and then dgr lak persepsi org yg tak tahu hal sebenar, at that time u know. Mana boleh jadi kawan , lawan...no wonder ada yg tak bergaul sgt. Dia buat hal sendiri. Kurang2 dia kutip pahala. Sbb diaorg keje ngumpat dia la becoz of her being 'alone' tu.... Well, now aku tau, itu sebenarnya lebih baik. But mcm aku....my job tak mengizinkan cam tu... I need or have to 'blend' with others. Have to be sumone yang senang utk di approach, friendly, helpful but yet...need to be FIRM. I'm ok with that...just that, kena berhati2..and dont trust anyone. Itu key words yang paling penting. DOnt trust anyone!

Oh, ya....hjg bulan ni kami smua akan ke Cherating. Family day at Legend. First family day I'll have setelah 8 tahun di alam pekerjaan. Company2 dulu...smua tak pernah. Aku merasa pegi family day last year ikut ofis zaidi. Itulah pengalaman pertama join family day. Seronoknyaaa ya. Now, it;s my turn. Now, I'm bringing Zaidi and Tisya pulak. Like last year, aku tgk hadiahnya gah2..utk lucky draw. Handphone, tv 29", digital camera, laptop, home theater. Tp, tahun ni dgrnya tk byk sponsor.....hmmmmm....tak apalah. Yg penting enjoy! Tapi ada tema la pulek dinner nanti. Merah putih or merah hitam. Ish...ni aku maleh ni.

Ok, nanti kita citer lagi...now nak tido dah. Esok rutin berjalan mcm biasa. Mlm ni dh solat setelah seminggu 'cuti'..hehehe, so tak leh lah bgn lambat sikit mcm seminggu tu. Kena awal...utk solat, iron baju, siap bekfast.

Hmm...being a wife and a mother kan.....

No comments: